Dla internautów

UWAGA NA CYBERPRZESTĘPCÓW !

Data publikacji 24.01.2020

Rozwój technologi informatycznych sprawił, że internet stał się źródłem działalności przestępców. Obecnie coraz częściej dokonywane są przestępstwa związane z kradzieżą danych osobowych czy oszustw dokonywanych za pośrednictwem platform sprzedażowych takich jak Allegro.pl, Olx.pl, Sprzedajemy.pl a także portali społecznościowych np. Facebook.

Na przełomie roku 2019/2020 na portalu społecznościowym Facebook umieszczane są reklamy firm brokerskich, które nakłaniają do inwestycji w kryptowaluty, oferując przy tym szybki zysk i powiększenie inwestowanego kapitału. Użytkownik poprzez kliknięcie w baner reklamowy takiej firmy, przeniesiony zostaje do formularza kontaktowego, w którym pozostawia do siebie numer kontaktowy. Przestępcy wykorzystując atak socjotechniczny polegający na manipulowaniu ofiarą poprzez bezpośredni kontakt, rozmowę telefoniczną lub kontakt e-mail, zmuszają użytkownika do instalacji na swoim sprzęcie komputerowym programu służącego do zdalnej obsługi komputera. Następnie próbują nakłonić ofiarę do udostępnienia danych wrażliwych w postaci: skanów dokumentów tożsamości, numerów kart kredytowych oraz proszą o to aby ich klient zalogował się do banku, ponieważ ma to usprawnić cały proces inwestycyjny. Podczas swojego działania przestępcy posługują się fałszywymi danymi osobowymi, a numery telefonów, z których dzwonią do klienta posiadają numer kierunkowy wskazujący na Warszawę lub Wrocław lub inne miasto na terenie Polski. W rzeczywistości są to numery telefonów zagranicznych operatorów. Nieświadomy użytkownik udostępniając swoje dane narażony jest na niebezpieczeństwo w postaci utraty środków pieniężnych z rachunku bankowego.

INTERNAUTO !

Dokonując zakupów w internecie należy przestrzegać poniższych zasad bezpieczeństwa:

1. Zawsze sprawdzaj dane kontaktowe i wiarygodność przedsiębiorcy.

2. Nie klikaj w link przesłany na e-maila. Bo możesz paść ofiarą oszustwa.

3. Wybieraj sklepy, z certyfikatami zaufania, szukaj opinii o sprzedawcy.

4. Sprawdź bezpieczeństwo płatności.

5. Zanim dokonasz zakupu, sprawdź koszty oraz czas dostawy – przesyłki pocztowej lub kurierskiej.

6. Pamiętaj, że masz 10 dni na odstąpienie od umowy bez ponoszenia kosztów.

7. Nie obawiaj się składania reklamacji.

8. Zachowaj korespondencję ze sprzedawcą. W przypadku sporu będziesz w stanie udowodnić swoje racje.

 

Red. podkom. S. Kepper

Powrót na górę strony