Wiadomości

Oszuści podszywają się pod ankieterów GUS

Uwaga na próby podszywania się pod ankieterów służb statystyki publicznej! Celem oszustów podszywających się pod prowadzone badania jest wyłudzenie informacji od obywateli pod pretekstem weryfikacji danych spisowych.

Celem oszustów podszywających się pod prowadzone badania jest wyłudzenie informacji od obywateli pod pretekstem weryfikacji danych spisowych. Zdarzenie jest próbą oszustwa, o którym należy powiadomić Policję celem prowadzenia dalszych wyjaśnień.
Główny Urząd Statystyczny przypomina, że ankieter dzwoniący w imieniu urzędu, zobowiązany jest każdorazowo do podania imienia, nazwiska oraz numeru legitymacji służbowej – na życzenie respondenta. 

W ramach badań statystyki publicznej przeprowadzane są badania ankietowe dotyczące:
    • badań społecznych,
    • badań cen,
    • badań rolnych.

Lista aktualnie trwających badań statystycznych znajduje się na witrynie GUS w zakładce „Badania Statystyczne”. Informacje o poszczególnych badaniach ankietowych znajdują się na stronie: https://badania-ankietowe.stat.gov.pl/.

W przypadku otrzymania telefonu od osoby przedstawiającej się jako ankieter realizujący badania statystyczne respondent ma możliwość:
    • sprawdzenia na stronie internetowej GUS czy aktualnie przeprowadzane jest badanie,
    • zweryfikowania tożsamości ankietera za pomocą dedykowanej aplikacji lub dzwoniąc do urzędu statystycznego lub na Infolinię Statystyczną,
    • umówić się na inny termin przeprowadzenia badania drogą telefoniczną,
    • zażądać przeprowadzenia badania we własnym domu w ramach bezpośredniego kontaktu z ankieterem.

Główny Urząd Statystyczny kieruje do gospodarstw domowych i rolnych biorących udział w badaniach ankietowych listy zapowiednie Prezesa GUS.
Na witrynie GUS udostępniona została także aplikacja służąca do weryfikacji ankieterów dostępna w zakładce „Sprawdź tożsamość ankietera”. W celu weryfikacji ankietera należy podać jego imię, nazwisko oraz numer legitymacji. Tożsamość ankietera można również zweryfikować za pośrednictwem infolinii 22 279 99 99, czynnej od poniedziałku do piątku w godz. 8:00 - 15:00.
Przypominamy też, że w przypadku otrzymania podejrzanych SMS i rozmów telefonicznych można je zgłosić do CSIRT NASK na stronie internetowej „Zgłoś incydent”.

Powrót na górę strony